06-55144032 info@steefhelpt.nl
Selecteer een pagina

Klantcases of klantinterviews. Ze zijn heel waardevol voor je bedrijf. Er werkt niets zo goed, als een tevreden klant laten vertellen over de samenwerking, jouw product of dienst. Met klantcases op je website kunnen potentiële klanten worden geïnspireerd en voor je het weet zit er een mailtje in je mailbox. Of je eens wilt komen praten. Helemaal super.

Ben je van plan met klantcases aan de slag te gaan, dan is het noodzakelijk je goed voor te bereiden. Met een goede voorbereiding haal je het maximale uit het interview. Het is belangrijk dat je verhaal goed op papier komt en uitnodigt om te lezen. Hoe schrijf je een klantcase? Ik leg je in dit artikel uit hoe ik als tekstschrijver te werk ga.

Als ik een klantinterview doe voor een opdrachtgever, dan volg ik deze stappen:

Stap 1. Klanten selecteren en benaderen

Maak een lijst van klanten die je wilt benaderen voor een interview. Bedenk daarbij waarom je deze klant kiest en welk verhaal je graag wilt delen. Start met de klanten waar je een prettige samenwerking mee hebt. Benader hen per telefoon of mail en leg uit waarom je het interview wilt doen. Je kunt de vraag ook door de accountmanager laten stellen, die heeft het meeste contact met de klant. De ervaring leert dat klanten graag meewerken. Zij vinden het leuk om over hun bedrijf en de samenwerking te vertellen. Dus schroom niet, vraag het gewoon!

Stap 2. Afspraak plannen

Plan de afspraak in en geef daarbij direct aan hoe je te werk gaat. Je kunt langsgaan bij de klant, maar mijn ervaring is dat je een interview ook prima telefonisch of online kan afnemen. Als je het prettig vindt, neem je het gesprek op. Geef dat dan wel van tevoren aan.

Stap 3. Voorbereiden interview

Wie spreek je en wat is zijn/haar achtergrond? Welke informatie is er al te vinden over het bedrijf waar de klant werkt? Een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik bereid me altijd op de volgende manier voor:

  • Ik vraag mijn opdrachtgever naar informatie en of er nog specifieke zaken zijn die er spelen waarnaar de klant mogelijk kan refereren. Ook vraag ik welke onderwerpen er in het interview in ieder geval naar voren moeten komen.
  • Ik check het LinkedIn-profiel van degene die ik ga interviewen
  • Ik bekijk de website van het bedrijf

Op deze manier heb je al flink wat informatie verzameld, heb je misschien zelfs al een eerste idee over de verhaallijn. Zo kan je goed beslagen ten ijs het interview ingaan.

Stap 4. Het interview

Maak van tevoren een lijst met vragen die je in ieder geval wilt stellen.

Voorbeelden van vragen die op mijn interviewlijst staan, zijn:

  • Vertel eens wat over jezelf en over het bedrijf?
  • Wat was de situatie voordat je x inschakelde en wat wilde je veranderen?
  • Hoe is bedrijf x op jouw pad gekomen?
  • Waarom heb je voor x gekozen?
  • Wat is de aanpak geweest nadat je ‘ja’ zei tegen x?
  • Wat heeft het jullie opgeleverd? Welke resultaten zijn er geboekt?
  • Wie maken er gebruik van x? Hoe ervaren zij dat?
  • Kan je iets vertellen over de samenwerking met x?
  • Wat vind je prettig aan x en welke punten verdienen nog extra aandacht?
  • Hoe zie je de toekomst <van bijvoorbeeld de ontwikkeling van de dienst, samenwerking, in de markt>?
  • Zijn er nog onderwerpen die je graag zelf wilt toevoegen?

Het is prettig om dit lijstje bij de hand te hebben, maar in de praktijk zal je zien dat het interview niet precies in deze volgorde loopt. Misschien spring je wel kriskras door het lijstje heen omdat bepaalde onderwerpen al eerder worden aangestipt. Dat is op zich niet erg, als je aan het eind van het interview maar wel de check hebt gedaan of alles aan bod is gekomen wat je wilde vragen. Wees ook alert op wat de klant vertelt, en waar je op in kunt spelen met vragen. Daar komen vaak interessante invalshoeken uit die het klantverhaal extra uniek maken.

Stap 5. Klantcase schrijven

Nu ga je het interview uitwerken. Dat is een hele klus kan ik je vertellen. Eerst typ ik uit wat er besproken is, pas daarna maak ik er een lekker lezend verhaal van. Dat betekent schrijven, herschrijven, verplaatsen, schrappen en redigeren. Tekstbruggetjes maken tussen de verschillende onderwerpen zijn belangrijk. Een goede intro en outro mogen niet ontbreken. Tip: laat de tekst altijd een dagje liggen en kijk er dan met een frisse blik naar. Dat helpt echt.

Stap 6. Afstemmen met de klant

Ben je tevreden met de tekst? Stem deze dan af met de klant. Deze checkt op feiten, maar het kan ook zijn dat hij/zij bepaalde uitspraken anders verwoord wil hebben. Die correcties voer je door. Na de ‘go’ lever ik de tekst aan bij mijn opdrachtgever. Die zet de tekst op de website en deelt deze eventueel via social media.

Hulp inschakelen? 

Een goed klantinterview, daar besteed je al met al best wat uren aan. Inclusief voorbereiding en correctiesrondes al snel 5 tot 8 uur. Misschien vind je het dus wel zo lekker om dit uit handen te geven. Ik help je graag! Ik heb voor verschillende opdrachtgevers klantcases geschreven. Neem eens vrijblijvend contact met me op.